1st dose vaccination completed dah.. jom travel.. (hihi dalam mimpi jela)

by - June 02, 2021




Asaalamualaikum, lama nya tak update teratak usang i ni. Dulu dulu selalu rajin, tapi bila dah meningkat usia ni, dengan kenkangan kerja yang tak pernah nak habis (obiviously) terpaksa lah prior mana yang terpenting kan.


Tapi untuk posting kali ni, i nak jugak update sebab boleh dikatakan ia adalah sejarah bagi seorang manusia, makhluk muka bumi ni, mendapat suntikkan vaksin. Yes!!! me completed my 1st dose of vaccine on the 29th May 2021. Excited? nervous? semua bercampur aduk.


Since dah hampir 2 tahun kita telah berperang menentang Covid-19. Ini ditambah penularan varian baharu pandemik COVID-19 yang lebih ganas serta kluster baharu yang masih giat dilaporkan berlaku, terutama di tempat kerja yang semakin membimbangkan. Dulu masa awal kemunculan ingatkan ia sekadar disitu dan akhirnya kemenangan menjadi hak umat manusia. namun sangkaan kita silap, apabila ia menjadi tidak terkawal dan akhirnya ramai nyawa terkorban.


I sendiri melihat pada keadaan semasa, adalah amat kesian terutama sekali, golongan yang kurang berkemampuan dan ada jugak yang sehingga syarikat mereka bekerja tutup sepenuhnya menyebabkan mereka hilang pekerjaan. Kesian kan. I alhamdulillah, masa awal kemunculan Covid-19 boleh dikatakan time tu adalah waktu yang kritikal pada i, disebabkan keadaan kerjaya yang tidak stabil. Mula lah berfikir andai lah i menjadi penganggur? macam mana nanti anak i, komitment, hutang piutang, sapa lah nak langsaikan?. tapi Alhamdullilah, Perancangan Allah itu adalah yang terbaik. Syukur amat sangat dalam keadaan semasa yang tak stabil ekonomi yang kiat sengit. masih ada syarikat yang sudi tawarkan kerja dengan gaji yang alhamdulilah amat syukur bagi i.


Betul lah dalam ceramah agama ada menyebut. Bila kita ingat Allah nescaya Allah akan menjaga kita. Sesungguhnya i tak pernah berhenti berharap dan berdoa semoga Allah sentiasa menjaga kami. Syukur alhamdulillah.


hah jom berbalik pada cerita vaksin. Ok semua sedia maklum, nak vaksin kena lah register MySejahtera. Paling penting kena lah update dan selalulah scan dimana saja korang berada. Tak kisah lah walau hanya di Gerai Nasi lemak. Bukan apa at least pergerakkan korang dikawal dan mungkin ia menjadi rezeki korang terpilih untuk mendapatkan vaksin. Yup ada yang kata no such thing. But bare in mind yang thins happen without message..


I register as a vaccine recipients ni a few days before raya. Kalau tak silap 3 hari sebelum raya camtu. Macam biasa lah tak expect pun akan dapat, what i did is just update and jawab all the Q&A dalam apps tu. Yes!!! penting untuk korang check update dan refresh your apps tau. Kenapa? Ia memudahkan piahk MKN menyemak status current korang dan yang mana, korang kena faham, apps dicipta oleh manusia yang mana ia akan dan tetap mengalami sistem down. Ada je yang bagi tahu dah isi, dah update tapi berapa kerap je yang Update dan refresh?! korang kena tahu kadang-kang apa yang korang update dan upload or jawab dalam apps tu selalunya , kalau time tu rangkaian internet atau rangkaian sistem MKN tu sendiri sibuk. Korang bakal hadapi masalah sistem detail korang tidak dikemaskini. Macam i akan sentiasa kerap untuk check. Some of peace yang takut jarum dan ada jugak fahaman anti vaccine. Pada i semua terletak pada diri sendiri. Andai korang rasa badan korang dah kuat imunnya. Taknak ambil pun tak paksa. Tapi korang kena ingat juga especially ANTI VACCINE Peops kalau korang anti vaccine, anti jela sesorang tak payah lah korang mentarbiahkan orang tentang bahaya vaccine. For a sake of attention kadang i kesian.


kita ni kalau nak berdakwah tentang hukum halal haram make sure berdiri depan cermin dan perhatikan apa yang membuatkan kata kata kau tidak diterima masyarakat. Sebab diri sendiri pun belum cukup sifat islamiknya. Islamik tak semestinya terangan, tapi bila merungkai tentang halal haram tanpa fact yang menyokong perkataan lah membuatkan korang nampak BODOH di mata pembaca/penonton. Jujur cakap, i bukan nak kutuk, that's the fact!!


Oklah my registaration berjaya alhamdulillah setelah seminggu bercuti raya dan dapat satu notifikasi dimana i telah didaftarkan untuk menerima dose vaccine pertama. masa tu perasaan takut juga sebenarnya. tapi memandangkan ia adalah kepentingan sejagat. Ok sekali lagi i bagitahu, I utamakan anak dan family i, kenapa perlu berisiko untuk teruskan hidup. Betul, mati anytime dan mati tak kira usia. Tapi pernah korang tahu yang sebarang wabak yang datang sekalipun, ikhtiar peryembuhan adalah penting. menyerah tanpa bertanding adalah pengecut. dan boleh dikatakan SELFISH!!! Terlalu menjaga isi kandungan halal haram dalam vaccine walau the National Fatwa Council’s dah kata kandungan vaccine yang sampai di Malaysia ni adalah halal dan bebas dari segala unsur binatang. tapi sayang tetap juga dengan pendirian. I tak kata orang sebegini bodoh, cuma tindakkan kurang bijak yang mana jika anda seorang yang tak suka vaccine, then go ahead, tak perlulah nak influence peops dengan statement korang yang tah hapa hapa tu. lagi lagi korang kisahkan halam haram, kenapa tak menjaga hukum Alllah yang sepatutnya. pandang cermin cari lah kelemahan. Then bercakap lah tentang agama, orang semestinya takkan pertikaikan.

kadang kadang disebabkan cara hidup yang tak betul menjadikan mental dan menyumbang pada attitute yang mendorong untuk dapat perhatain masyarakat. Rasa seronok dikeji dimaki or dipuji didalam dunia tipu tipu ni. Kesian.. but by the way.. am done with 1st done anyway. alhamdulilah. tahu tak kenapa i ambil vaccine. Walau secara logiknya i adalah seorang yang takum jarum dan tak suka hospital. Jujur.. tapi bila mengenangkan tengan kepentingan dan kebaikan dari penerimaan vaccine. mesti ramai tak tahu atau buat buat tak tahu atau tak ambil tahu.

Pernah dengar tentang HERD IMUNITY?




Herd Immunity merupakan kekebalan kelompok yang mampu terbentuk ketika sebagian besar populasi terinfeksi virus yang terus dibiarkan menyebar sehingga banyak orang terinfeksi dan jika kuat akan bertahan hidup disebabkan terhasilnya kekebalan tubuh secara alami. Disebabkan imunisasi yang kebal inilah , virus yang merebak akan menjadi sukar menjangkiti orang yang mempunyai imunisasi lemah, dan akhirnya hilang dengan sendiri.

Herd Immunity dilakukan untuk membasmi virus di masa lalu, tetapi itu pun dilakukan dengan adanya vaksin. Pada waktu kini belum ada vaksin untuk Covid-19 sehingga untuk melakukan Herd Immunity tanpa langkah-langkah lain sehingga peningkatan kes yang mendadakdiseluruh negara dan akan menjadi sangat berbahaya.

Herd Immunity/imuniti kelompok ialah keadaan penularan jangkitan penyakit tidak dapat berlaku kerana sebahagian besar masyarakat itu mempunyai imuniti atau daya tahan terhadap penyebab jangkitan penyakit itu.

Imuniti atau daya tahan itu diperoleh hasil imunisasi.

Menurut WHO, dianggarkan 60 hingga 70% populasi dunia perlu mempunyai daya tahan terhadap #COVID19 bagi membolehkan 'imuniti kelompok' dapat dicapai dan penularan #COVID19 dapat dikawal.

Malaysia bakal menerima vaksin #COVID19 bagi memenuhi keperluan lebih 80% rakyat. - Sumber berita Harian

maka korang faham kan? kenapa pentingnya vaksin ni. At least dalam ketidakbijakkan segelintir makhluk inilah keselematan mereka terjaga. Betul Allah jaga, betul Allah bagi hidup dan mati. tapi ihktiarlah, bukan tahu sembang saja. Hurm..

Perjalanan vaccine intake pada tarikh yang disebut terpaksa ditunda keesokkan harinya, disebabkan kehabisan stock vaccine i diminta untuk datang keesokkanya. Esoknya awal pagi i bergegas ke UM. YES!! UM yoalls.. hihi dpt goodies. Tak banyak nak dikongsi. Sebab all went smooth dan paling penting all the frontlines is awesome and eficient, mesra pelanggan walaupun mereka penat bertugas dari awal kemunculan Covid-19.

hanya ada 4 station untuk korang lawati sebelum menemui dr yang bakal jab lengan korang. Boleh dikata semuanya hanya mengambil masa dalam satu jam, dan ia laju amat yer. Nervous yang sebelum sebelum ni cuak lah, sakit lah semuanya sekelip mata hilang sebabnya masa dia jab lengan i tiba-tiba (dah siap--- baca dalam nada mira filzah ok). then collect card vaccine 1st dose collect surveniur photo photo and DONE!!!..

tak banyak nak kongsi pengalaman sebab semua berlaku terlalu pantas. Apapun effect selepas injection belum merasa lagi Tapi..... Nanti sambung next entry (Bila zis rajin k)

disertakan dibawah ni andai berkelapangan dan marilah kita sama-sama berdoa meminta moga-moga semuanya berakhir dan kita juga berakhir dengan yang baik-baik (Dengan Izin Allah swt).. ameen..

Bismillahirohmanirrohim,



You May Also Like

0 Comments

Bismilahirohmanirrohim

Powered by Blogger.