Musim blueberry lagi!!…

by - June 20, 2023

The California Blueberry Commission telah diasaskan pada 1 Mac 2010. Industri beri biru di California
adalah perlu untuk memastikan orang ramai bekalan berterusan komoditi penting ini dan mengekalkan tahap pendapatan yang diperlukan bagi mereka yang terlibat dalam industri beri biru di negeri ini. Suruhanjaya diberi kuasa untuk menjalankan program pengurusan perosak, pengiklanan, promosi, keselamatan makanan, piawaian kematangan, pendidikan, pemasaran dan penyelidikan yang berkaitan dengan beri biru, dan banyak lagi. Lembaga Pengarah terdiri daripada 20 wakil industri yang berpengalaman (10 lembaga pengarah dan 10 alternatif) yang mempunyai pemahaman peribadi tentang situasi pasaran dan keperluan industri.
Apabila The California Blueberry Commission mula-mula ditubuhkan, ia membangunkan lima bidang untuk Suruhanjaya memberi tumpuan kepada:

  • Menyediakan industri beri biru California iklan tepat pada masanya dan risikan pengeluaran
  • Meningkatkan permintaan untuk beri biru California di A.S. Barat
  • Menyediakan suara untuk industri beri biru California dalam pengekoran dan pendaftaran perlindungan tanaman, serta keselamatan makanan
  • Memudahkan komunikasi yang berkesan di kalangan ahli California dalam industri beri biru dan industri beri biru A.S
  • Membangunkan eksport baharu.
  • Suruhanjaya menggunakan lima bidang tumpuan ini untuk menambah baik industri beri biru California untuk penanam, pengendali dan penggunanya.
California adalah salah satu daripada enam negeri pengeluar blueberry teratas di Amerika Utara. Semburan manis berair ini menemui jalan mereka ke Malaysia, dan ini adalah masa terbaik untuk menikmatinya pada kemuncak kesegaran dan kelazatannya.

Blueberry adalah sebahagian daripada keluarga tumbuhan Ericaceae, yang termasuk azalea berbunga dan tumbuhan heather. Mereka tumbuh paling baik dalam tanah berasid dengan banyak air dan saliran yang baik. Beri biru highbush—yang anda temui di kedai runcit—tumbuh di atas semak yang ditanam dalam barisan yang panjang. Belukar boleh tumbuh sehingga 12 kaki tinggi, tetapi kebanyakannya memuncak pada kira-kira 6 kaki. Pada musim bunga, gugusan bunga putih muncul di seluruh semak dan didebungakan oleh lebah. Setiap bunga akhirnya menjadi buah beri—pertama keras dan hijau, kemudian ungu kemerahan, dan akhirnya biru. Blueberry California dituai dari Mei hingga Julai. Untuk pasaran segar, beri biru kebanyakannya dipetik dengan tangan. Untuk pasaran lain, beri biru dikumpulkan dengan mesin besar yang menggoncang perlahan setiap belukar supaya beri masak jatuh ke dalam tangkapan
bingkai. Beri dikumpulkan dalam tong besar dan diangkut dengan trak atau traktor dari ladang ke loji pembungkusan,
di mana ia diisih, dibersihkan dan dibungkus dalam bekas kulit kerang yang jelas. Bekas-bekas ini disimpan di dalam bilik besar yang disejukkan sehingga ia dibawa ke pasaran.

Dengan banyak iklim mikro California, banyak jenis blueberry yang berbeza boleh berkembang maju di negeri ini. Terdapat beratus-ratus jenis, tetapi hanya kira-kira sedozen dijual secara komersial. Petani biasanya menanam beberapa jenis pada satu masa. Apabila beri biru dituai, varieti digabungkan yang memberikan sekumpulan beri biru warna, tekstur dan tahap kemanisannya yang pelbagai. Setiap varieti adalah unik dalam saiz, bentuk, warna, dan rasa.

Rasanya sedap. Mulakan hari yang meriah dengan California Blueberry. Bersaiz kecil tetapi besar pada kebaikan semula jadi! Selain mudah untuk anda nikmati sebagai snek di mana-mana dan pada bila-bila masa, beri biru California sangat serba boleh untuk digabungkan dalam membuat pelbagai jenis hidangan, pencuci mulut mahupun minuman.

Fakta pemakanan

Buah super yang penuh dengan nutrien, vitamin & antioksidan sambil anda boleh menikmati permata kecil ini dengan kebaikannya dalam pelbagai cara yang serba boleh untuk gaya hidup yang sihat dan bertenaga.

 Beri biru California rendah lemak. Satu hidangan satu cawan blueberry mengandungi 80 kalori dan hampir tiada lemak.

 Ia merupakan sumber serat yang baik dalam mengekalkan kesihatan penghadaman dan mengurangkan risiko penyakit jantung. Satu hidangan membantu memenuhi pengambilan serat harian yang disyorkan.

 Satu hidangan blueberry membekalkan hampir 25% daripada keperluan vitamin C seseorang, yang membantu tubuh mengekalkan sistem imun yang sihat.

Blueberry mengandungi mangan yang tinggi. Mangan memainkan peranan penting dalam perkembangan tulang dan menukar protein, karbohidrat, dan lemak kepada tenaga.

Anda kini boleh membeli dan menikmati beri biru California dari pasar raya terpilih.

Website: www.calblueberry.org
Facebook : https://www.facebook.com/CaliforniaBlueberryCommission Instagram : https://www.instagram.com/calblueberries/

#CAGROWN #CAblueberries

You May Also Like

0 Comments

Bismilahirohmanirrohim

Powered by Blogger.